Članci

Podaci preduzeća vode u budućnost

08 maj 2017

Operativna poslovna analiza nekada je bila namenjena praćenju rezultata radi postavljanja ciljeva. Fokus današnjih analiza se promenio – sada namenjene prognoziranju budućnosti.

Sve što radimo na internetu stvara podatke. Postoji ogroman broj mogućnosti upoznavanja klijenata, kao i pravilnog razumevanja njihovog ponašanja i potreba. Ako je jučerašnji izazov bio pronaći informacije, danas je izazov da se ne izgubimo u datim informacijama. 

„Prvi korak je preuzeti kontrolu nad podacima koji su vam već na raspolaganju, kao i identifikovati eventualni nedostatak informacija o tome šta tražimo. Drugi korak je poboljšati korišćenje podataka u cilju kreiranja vrednosti brenda u očima kupca i prednost u smislu efikasnije podrške i procesa odlučivanja. Možda bi trebalo da posmatrate podatke i da ih strukturišete na drugačiji način, i da se opredelite za nova merenja“, navodi Nicke Rydgren, menadžer “Bisnode service group”, koji pomaže svojim klijentima da razviju upravljanje podacima i analizama. 

Rikard Candell Analytics & Advisory Director, Bisnode Analytics & Advisory

 

„Analitičko razmišljanje može se primeniti ne samo na donošenje zaključaka, već i u sadašnjosti i za prognoziranje budućnosti. Konačni smisao svega jeste optimizacija korišćenja izvora, kratkoročno i dugoročno.“

Nicke Rydgren, menadžer “Bisnode service group”.

 

KAKO USVAJATI ANALITIČKE ODLUKE?

 

  • Definišite cilj svoje analize. Šta želite da postignete? Da li to namenjeno stalnoj podršci ili jednom projektu?
  • Postarajte se da imate sve što je neophodno: podatke, statistiku, metodologiju itd. Koji interni izvori su vam na raspolaganju? Da li vam je potrebna eksterna podrška? Iskustva i stručno znanje su od ključnog značaja.
  • Strukturišite bitne podatke. Popunite sve praznine. Podatke strukturišite pre nego započnete sa njihovom analizom!
  • Pronađite analitički ili statistički model prilagođen vašem cilju.
  • Ponavljajte proces i sprovedite kritički pregled. Učite na greškama, vagajte unos i vrednosti da se ne biste zapleli u detaljima.

Poslovna analiza u svakodnevnom poslovanju

Nicke Rydgren vidi izrazit trend u tome kako preduzeća koriste podatke. „Nekada je analiza podataka bila ciklična stvar. Danas sve više preduzeća vidi smisao u upotrebi analiza kod svakodnevnog poslovanja. Analitičko razmišljanje može se primeniti ne samo na donošenje zaključaka, već i u sadašnjosti i za prognoziranje budućnosti. Konačni smisao svega jeste optimizacija korišćenja izvora, kratkoročno i dugoročno.“

Spotify-jevi analitičari su interni savetnici

Spotify je jedno od preduzeća koje svoje podatke opsežno koristi u cilju donošenja pametnih odluka. Svaka izvedena pesma kreira podatke o prostoru, vremenu i načinu slušanja iste. Svake minute evidentiraju se milioni redova podataka o pojedinačnim navikama slušanja pesama. Spotify-jevi analitičari zaduženi su za analizu bitnih podataka i njihovo predstavljanje u konačnom, jednostavnom pregledu.

„Analitičari su kao interni savetnici celokupnog poslovanja – od dizajna, do tehnike i marketinga. Saradnici ne žele da se utope u neograničenom broju informacija. Ono što im je potrebno je prezentacija naših istraživanja, koja im koristi kao osnov za svakodnevno donošenje odluka“, navodi Fredrik Johansson, analitičar - marketing menadžer u Spotify-ju.