Članci

Kako možemo da upravljamo podacima?

19 dec 2018

Integracija podataka u poslovne procese, odnosno sprovođenje onih delatnosti koje se zasnivaju na podacima, označava razvoj poslovnog okruženja i procesa na takav način da u njih neprestano uključujemo podatke i analitiku. Označava obezbeđivanje pristupa pravim podacima u pravom trenutku.

Dobro uspostavljeni poslovni procesi, koji se zasnivaju na upotrebi pravih podataka, vode u samoučeće procese čiji je cilj optimizacija poslovanja. Iako procesi poslovnog odlučivanja nikada neće biti u potpunosti automatizovani, digitalna transformacija nas vodi tome tako što donosi optimizaciju u svim pogledima, bolju iskorišćenost raspoloživih resursa i više vremena za razvoj.

Šta je zajedničko autonomnoj vožnji i automatizaciji procesa?

Odličan primer korišćenja podataka za potpuno izmenjeni način odlučivanja, u smislu donošenja odluka o podacima, jeste razvoj autonomnih vozila. Pritom se i proces odlučivanja zasniva na korišćenju podataka i samoučenju. Autonomna vožnja značajno menja našu mobilnost i pruža sasvim nove mogućnosti. Možda je poređenje autonomne vožnje sa uspostavljanjem automatizovanih poslovnih procesa smelo, ali radi se o sličnom konceptu. Digitalna transformacija uspostavlja prilagođavanja poslovnih procesa, a cilj je brza reakcija na potrebe poslovanja koje se menjaju, kao i na potrebe poslovnih partnera. Ovo omogućava veću efikasnost i dugoročno postojanje preduzeća.

Uključivanje podataka za poboljšanje poslovne efikasnosti ne znači samo automatizaciju poslovnog odlučivanja. Ono znači uključivanje dodatnih informacija i podataka u proces poslovnog odlučivanja i uspostavljanje novih načina i mogućnosti za merenje efikasnosti poslovanja.

Automatizacija svega što se može automatizovati

Danas se najviše govori o optimizaciji u oblastima marketinške automatizacije i merenja zadovoljstva klijenata. Međutim, korisnost zajedničke upotrebe internih i eksternih podataka i analitike se ovde ne završava. Jedna od važnijih oblasti jeste prihvatanje kupaca koje se zasniva na jasno definisanim kriterijumima: ko su ti kupci, koje su granične karakteristike njihovog poslovanja i na demografiji. Na osnovu toga se pripremaju sklop podataka i analitički model definisanja rizika koji podržavaju odluku o načinu saradnje prodajnom timu i finansijskoj službi.

Još jedna oblast koju je moguće potpuno automatizovati jeste praćenje promena i ključnih informacija postojećih poslovnih partnera. Na osnovu prikupljanja i analize podataka moguće je automatizovati praćenje i proveru poslovnih partnera i kreiranje obaveštenja o događajima koji prate nivo rizika ili utiču na postojanje dalje saradnje. Možemo optimizovati i proširenje poslovanja i traženje novih mogućnosti, pri čemu se uključivanjem analitičkog pristupa stvaraju postupci definisanja novih potencijalnih poslovnih mogućnosti i prediktivni modeli ponašanja ciljnih grupa – kako postojećih tako i partnera iz novog tržišnog segmenta.

Pred nama je veoma dinamičan period koji preduzećima i ciljno usmerenim projektima s pravom poslovnom smernicom i brzim prilagođavanjem na promene omogućava nove konkurentske prednosti. Pritom treba uzeti u obzir da digitalne transformacije mogu biti potrebne s nekoliko aspekata kao što su revidiranje unutrašnjeg i spoljašnjeg poslovnog okruženja i raspoloživih resursa, definisanje vizije i razvoja i pregled dostupnih podataka i informacija. Veliku ulogu zato imaju stručnjaci koji umeju da prikupe interne i eksterna podatke, odaberu ih i uključe u različite poslovne procese i pruže savete o raznovrsnim izazovima. Naravno, u tome je ključno poverenje i spremnost na promene.

Odluke na osnovu nedovoljnih podataka su u realnosti loše odluke za koje još ne znate da su takve.

Špela Redjko - rukovodilac prodaje u kompaniji Bisnode.