Članci

Dobre odluke za budućnost kompanije zasnivaju se na pametnim podacima

22 jan 2020

U današnje vreme poslovanje ima veoma važnu ulogu sa digitalizacijom i poplavom podataka, analitikom i obradom podataka. Menadžmenti kompanija su već svesni da za uspešno poslovanje u budućnosti slepo poverenje ili samo oslanjanje na osećaj više nije dovoljno. Zbog toga sve više njih donosi poslovne odluke oslanjajući se na podatke i analitičke pristupe. Istraživanja pokazuju da se u rastu, inovacijama i privlačenju talenata bolje pokazuju preduzeća koja se ne oslanjaju na osećaj, već na upotrebu podataka. Verovatno ste već čuli da su podaci „nova nafta“. A šta to znači u praksi i kako vam digitalna transformacija i podaci pomažu u unapređenju poslovanja?
 

Pametni podaci su važni podaci

Živimo u digitalnom svetu u kom svakodnevno proizvodimo ogromne količine podataka. Pretpostavlja se da trenutno na planeti postoji oko 41 zetabajt podataka, ali da je procenat korišćenih i analiziranih podataka jedva 0,5 procenta. Za pojedinca, poslovnu zajednicu i društvo kao celinu ta enormna količina predstavlja pećinu sa zlatom ali i veliki izazov. Važnost podataka i njihova obrada u poslovnom svetu rastu. Još pre jedne decenije je termin „veliki podaci“ odnosno „masovni podaci“ (big data) bio jedva primetan na radaru poslovnog sveta, a danas ne samo da ih preduzeća prikupljaju i analiziraju, već ih i transformišu u „pametne podatke“ (smart data) koji nose dodatnu vrednost i pokreću poslovanje.
 
„Pametni podaci su oni podaci koje stvarno možeš da koristiš i uradiš nešto pomoću njih, dok se veliki podaci više odnose na nepregledno mnoštvo podataka koji nemaju praktičnu upotrebnu vrednost,“ objašnjava razliku majstor naučnik za pametne podatke Žan Filip Šepens iz Bosnode Grupe.
 
 
 
 
Milan Dragić, CEO za SEE ilustruje razliku na konkretnom slučaju: „Moje prezime je Dragić. Podatak sam po sebi ne govori ništa. Da nisam u srodstvu sa poznatim košarkašem je informacija. Korišćenje, usaglašavanje i konvertovanje podataka u informacije je ono što čini razliku.“
 

 
 
Informacija, dakle, ne znači ništa bez pravog konteksta. Tek kada masovne podatke stavimo u kontekst, dobijamo korisne podatke. Kontekst možemo da formiramo tek kada povežemo rasute baze podataka i nadogradimo ih novim događajima.
 
„Ukoliko shvatite raspoložive podatke u pravom kontekstu i u pravom trenutku, to vam puno može pomoći. U suprotnom, svoje zbirke podataka neprestano punite i upravljate ogromnom količinom podataka. Usredsredite se, dakle, na mogućnosti podataka i analitike koji su važni i korisni. To je kontekstualno inteligentno i tekstualno rudarenje podataka — i u njemu je budućnost. Onaj ko to ne radi gubi, jer će ga prestići konkurentna preduzeća koja to umeju da urade,“ savetuje Rikard Kendel, direktor analitike Bisnode Grupe.
 

 

Pobednici stavljaju akcenat na korišćenje podataka, a ne na osećaj

Mnoge odluke u životu donosimo na osnovu osećaja. Kada dođe do donošenja važnih odluka za budućnost poslovanja ne bismo smeli da se pouzdamo samo u sopstveni osećaj jer donošenje odluke samo na osnovu osećaja vodi u rizično poslovanje. Izveštaj o istraživanju kompanije Bisnode „Unapređenje poslovanja“, koji je pripremila kompanija Kairos Future, otkriva da 25% članova najvišeg menadžmenta i dalje donosi odluke na osnovu osećaja, dok 38% kaže da će prestati poslovati 2030 ako se ne posvete budućnosti koja se zasniva na podacima. Potrebno je imati na umu da uspešno poslovanje sutrašnjice, a takođe i današnjice, vode podaci, a ne dobar osećaj direktora i menadžmenta.
 
„Današnji poslovni svet je na pragu velikih promena kada će podaci postati osnovna potreba svih sektora. Stvaranje organizacije koja se zasniva na podacima i uvidu znači zamenu osećaja bez osnova s odlukama koje se zasnivaju na pouzdanim analitičkim podacima“, predviđa Rikard Kendel.
 
Zašto bi ste i dalje želeli da „radite po starom“ ako rezultati jasno pokazuju da je već odavno vreme za promene? Čak 47% anketiranih ispitanika je svesno da nema odgovarajuće znanje koje je potrebno za poslovanje usmereno na podatke. Među njima ima 35% onih koji su ozbiljno zabrinuti zbog upravljanja prelaskom na poslovanje koje je više usmereno na podatke. Tako da tamo gde postoji volja, postoji i način.
 

Digitalna transformacija je realnost svih preduzeća

Voditi posao kroz proces digitalne transformacije nije lak zadatak, ali je neophodan ako želimo da poslujemo uspešno i u budućnosti. Činjenica je da će podaci i dalje transformisati tržište rada, menjati ulogu pojedinih zaposlenja i stvarati veliku potrebu za stručnjacima za prikupljanjeo obradu podataka.
 
Korišćenjem poslovne analitike preduzeće dobija konkurentsku prednost i zato je prvi korak prikupljanje kvalitetnih podataka i izdvajanje podataka koji su relevantni za vas i vaše poslovanje. Zato pomoću kvalitetnih i ažurnih podataka proširite poslovnu mrežu i uspostavite efikasan odnos s kupcima. McKinsey Global Institute navodi da su organizacije koje su usmerene na podatke 23 puta uspešnije u traženju novih kupaca, 6 puta uspešnije u očuvanju postojećih kupaca i 19 puta uspešnije od drugih prilikom ostvarivanja dobiti i rasta. Istovremeno je važno da u preduzeće, pored digitalizacije, uvedete i što veću automatizaciju koja se zasniva na veštačkoj inteligenciji.
 
„Poslovi današnjice će sutra izgledati drugačije. Moramo biti otvoreniji za nove mogućnosti jer samo tako možemo promeniti naš svet,“ uveren je Žan Filip Šepens.